تیزر تبلیغاتی

مقدمه

با ظهور تلویزیون و همه گیر شدن آن، ایده استفاده از تبلیغات تلویزیونی نیز مطرح شد. در سال 1941، اولین تبلیغ تلویزیونی تاریخ در شبکه NBC نیویورک به مدت 20 ثانیه و هزینه 9 دلار پخش شد که مربوط به ساعت برند بلووا واچ بود. از آن تاریخ به بعد، همواره صنعت ساخت تیزرهای تبلیغاتی در حال گسترش بوده است. نقطه عطف بعدی که این صنعت را تقویت نمود، همه گیر شدن اینترنت و گسترش پهنای باند و ظرفیت استفاده از آن بود که استفاده از ویدئو بر روی این بستر را معمول و توجیه پذیر نمود. بعد از اقبال جامعه به شبکه های اجتماعی که منجر به افزایش ظریب نفوذ اینترنت در بخش های مختلف جامعه شد، باز هم تیزرهای ویدئویی گسترش بیشتری پیدا کردند و تقاضا برایشان افزایش یافت. در زمان فعلی، تولید محتویات ویدئویی به بیشترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است. برای اینکه تصور بهتر از این افزایش داشته باشید، کافیست بدانید که فقط در یوتیوب در هر دقیقه، 500 ساعت محتوای ویدئویی بارگزاری می شود. دقت به این مساله باعث می شود این سوال را بپرسیم که چه کنیم تا در میان این انبوه محتوا، پیام ما دیده شده و در ذهن مخاطب ماندگار شود. برای پاسخ به این پرسش لازم است بیشتر با این صنعت آشنا شویم.

تیزر تبلیغاتی چیست؟

تیزر تبلیغاتی، یک محصول چند رسانه ایست که با هدف برانگیختن کنجکاوی مخاطب نسبت به موضوع تیزر و انداختن قلاب در ذهن او تولید می شود و قصد دارد تا پیامی را در خاطر بیننده ماندگار نماید. گاهی به صورت هدفمند، فقط بخشی از اطلاعات در قالب تیزر به مخاطب منتقل می شود و گاهی سوژه تیزر به صورت کامل بیان و افشا می گردد. عموما تیزرهای تبلیغاتی کوتاه هستند ولی این یک قاعده کلی نیست.

انواع تیزرهای تبلیغاتی کدام هستند؟

تیزرهای تبلیغاتی را بر اساس نحوه ساخت آنها می توان به چند گروه زیر تقسیم کرد:

  1. تیزرهای تبلیغاتی واقع نما یا رئال

  2. تیزرهای تبلیغاتی موشن گرافیک

  3. تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن

  4. تیزرهای تبلیغاتی استاپ موشن

  5. تیزهای تبلیغاتی ترکیبی

از تیزرهای تبلیغاتی چه استفاده هایی می توانیم داشته باشیم؟

کاربردهای تیزرهای تبلیغاتی بسیار گسترده است اما مهمترین آنها می تواند موارد زیر باشد:

  1. پخش تلویزیونی و سینمایی تیزر تبلیغاتی

  2. پخش تیزر تبلیغاتی در تلویزیون های شهری

  3. استفاده ازتیزر تبلیغاتی در وب سایت و رسانه های اجتماعی

  4. نمایش تیزر تبلیغاتی در نمایشگاه ها، سمینارها و کنفرانس ها

  5. بهره مندی از تیزر تبلیغاتی برای جلسات بازاریابی

  6. پیش نمایش محصولات آینده که هنوز مرحله تولید آنها به پایان نرسیده است

فیلم واقع نما در چه تیزرهای تبلیغاتی کاربرد دارد؟

زمانی که تیزر تبلیغاتی را با استفاده از فیلمهایی از محیط واقعی و انسانهای واقعی و استفاده از محصول واقعی تولید می کنیم، یک تیزر تبلیغاتی واقع نما خواهیم داشت. هر چند ممکن است این نوع تیزر را برای هر نوع محصول و یا خدمتی استفاده کنیم، ولی اگر تاکید بیشتری بر باور پذیری تبلیغاتمان داشته باشیم، استفاده از این نوع تیزر می تواند ارجح باشد.

موشن گرافیک چه مزیت هایی برای ساخت تیزر تبلیغاتی دارد؟

موشن به معنای حرکت و گرافیک به گروه خاصی از تصاویر گفته می شود. موشن گرافیک هنر حرکت بخشی به تصاویر گرافیکی به همراه صداگذاری است. یک موشن گرافیک بر دو پایه اصلی استوار است. اول تصاویر گرافیکی ثابت و دیگری اطلاعات. زمانی که این تصاویر گرافیکی به حرکت در می آیند و بر اساس سناریویی که برایشان طراحی شده، به ارائه اطلاعات می پردازند، ما به یک موشن گرافیک دست یافته ایم.

مزیت موشن گرافیک ها برای تبلیغات به چند دسته تقسیم می شود. اولین مزیت، اقبال مناسب جامعه هدف در وضعیت فعلی به این نوع از تیزرهاست. مساله دیگر بیان ساده و شفافی است که موشن گرافیک از آن برخوردار است و می تواند منجر به تاثیرگذاری زیاد شود. مساله بعدی ظرفیت بالای موشن گرافیک در ارائه آمار و اطلاعات مختلف است که استفاده از آن را مخصوصا در زمانی که قصد انتقال حجم بالایی از محتوا را داریم توجیه پذیر می کند. سرعت بالای آماده سازی و امکان ویرایش و تغییرات ساده تر هم از دیگر مزایای موشن گرافیک هاست.

مزایا و معایب انیمیشن در ساخت تیزر تبلیغاتی کدام است؟

همه ما با مفهوم انیمیشن آشنا هستیم. همان نقاشی های جان گرفته ای که با کمک نمایش تصاویر متوالی ساخته شده اند و روایتی را به شیوه ای جذاب برایمان نقل می کنند. محبوبیت انیمیشن و چشم گیر بودن آن باعث شده تا به استفاده از آنها در ساخت تیزرهای تبلیغاتی توجه ویژه ای بشود. در انیمیشن تمامی صحنه ها و شخصیت ها به کمک هنر نقاشی، چه نقاشی دستی و چه نقاشی دیجیتال، ساخته شده است. انیمیشن ها در قدیم عمدتا دو بعدی و تخت بودند و با ظهور کامپیوتر در این صنعت، انیمیشن های سه بعدی نیز نقش پر رنگ تری پیدا کردند. سوال اما این است که استفاده از انیمیشن در ساخت تیزرهای تبلیغاتی چه مزایا و معایبی دارد؟

انیمیشن ها به خودی خود جذاب و توجه برانگیز هستند. مخاطبان عموما به صورت پیش فرض توجه بیشتری به یک انیمیشن دارند. این مساله باعث می شود گه در تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن ها جایگاه ویژه ای داشته باشند.

دنیای انیمیشن ها می تواند فانتزی و سرشار از خیال باشد. دیگر شما محدود به قواعد دنیای مادی نیستید و می توانید با خیال راحت به ایده ها و رویاهایتان جان ببخشید. در این حالت، انتقال پیام شما می تواند بهتر و سریعتر اتفاق بیفتد و بهتر نیز در ذهن مخاطب جای بگیرد.

در انیمیشن، شما می توانید بر روی یک مفهوم اصلی تکیه کرده و سایر جنبه های مساله را تا حد زیادی خلوت کنید. محیط ویدئوی شما زاییده تخیل و خلاقیت شماست و می شود در آن هرگونه که میخواهید عمل کنید. در نتیجه شما تیزری خواهید داشت که می تواند در کمترین زمان، بیشترین توجه را به سوژه و پیام جلب کند.

بیان احساسات در انیمیشن می تواند پر رنگ تر و اغراق شده تر از واقعیت باشد. کاراکتر شما می تواند خنده ای به پهنای صورت داشته و از خوشحالی به آسمان بپرد و در انتقال احساس پیام بهتر عمل کند.

انیمیشن ها به خاطر ارزش هنری و تکنیکی که دارند، احتمال به اشتراک گذاریشان بیشتر است. این یعنی مخاطب بیشتری در معرض پیام شما قرار خواهد گرفت و بیشتر دیده و شنیده خواهید شد.

در کنار مزایایی که برای انیمیشن عنوان کردیم، یک دغدغه نیز وجود دارد. پروسه ساخت انیمیشن پیچیده و سنگین است. به همین دلیل پروژه های انیمیشنی معمولا زمان بر بوده و هزینه های بالاتری دارند. این مساله باعث می شود که قبل از سفارش تولید تیزر انیمیشنی، به دقت مساله را بررسی کرده و سپس دست به اقدام بزنید.

تیزر تبلیغاتی ترکیبی چیست؟

در تیزرهای ترکیبی، شما می توانید از دو یا سه شیوه تیزرسازی واقع نما، انیمیشن و موشن گرافیک در کنار یگدیگر استفاده نمایید. این روش، می تواند منجر به آن گردد که مزیت های شیوه های مختلف را با هم داشته باشید و از آن بیشتر اینکه تیزرهای ترکیبی جذابیت بیشتری دارند و بهتر می توان خلاقیت را در آنها پیاده سازی کرد. ساخت تیزرهای ترکیبی نیاز به تخصص و مهارت بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد و همین می توان تیزر شما را خاص تر کرده و جلوه و درخشش بیشتری به آن بدهد.

تیزر تبلیغاتی خوب دارای چه شرایطی است؟

یک تیزر تبلیغاتی خوب فاکتورهای متعددی دارد که به صورت خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  1. از آنجایی که ساخت تیزر تبلیغاتی با هدف انتقال پیام به صورت ماندگار انجام می پذیرد، داشتن یک ایده مفهومی و خلاقانه نقش بسیار مهمی در آن دارد.

  2. بسیار واضح است که زیبایی نقش بزرگی در جلب توجه مخاطب دارد. داشتن جلوه های تصویری و شنیداری قوی و تاثیرگذار از الزامات یک تیزر تبلیغاتی خوب است.

  3. سناریوی قوی و همراستا با هدف ساخت تیزر تبلیغاتی یکی دیگر از عناصر یک تیزر تبلیغاتی خوب است. سناریو باید به گونه ای باشد که ضمن انتقال صحیح پیام، سعی در نمایش توان سوژه در پاسخگویی نیازهای وی را داشته و قدرت تاثیرگذاری بالا در ذهن مخاطب را داشته باشد.

  4. یک تیزر تبلیغاتی خوب باید با سلایق و جریانات روز سازگاری داشته باشد. گاهی می توان از یک اتفاقی که توجه جامعه را به خود جلب کرده استفاده کرد و گاهی از تکنیکهای فیلم سازی که مورد اقبال عموم قرار گرفته است.