تولید مستندهای فاخر 

مقدمه

در دنیایی که قصه گویی اغراق شده، تبدیل به وجه غالبش شده است، مستندها همچون جزایری بکر و زیبا که همچنان رنگ زندگی را دارند، فارغ از هیاهوی جهان حضور دارند. مستندهای فاخر می توانند همچون شعری روان، داستان خود را روایت کنند و بیننده را محصور زیبایی خود نمایند. مستندها همچون تمامی نمایش ها و فیلم های دیگر، از تکنولوژی و عوامل مختلف دیگر برای زیباتر و غنی تر کردن خود بهره می برند، ولی این استفاده نه به دلیل اغواگری، بلکه به دلیل بیان بهتر و واقعی تر سوژه و قصه انجام می شود. به هر حال، باورپذیری معیار مهمی در خوب بودن یک مستند است. بدون شک یکی از ابزارهای مهم در معرفی رویدادها و مجموعه ها، مستندها هستند.

فیلم مستند چیست؟

به طور کلی و در زمینه سینما، دو دسته بندی اصلی وجود دارد. یکی قالب فیلم داستانی و دیگری قالب فیلم مستند. در فیلم مستند، معیار انتقال درام به مخاطب، حقیقت است. یعنی علاوه بر اینکه عنصر قصه گویی و روایت گری در فیلم مستند وجود دارد، انتقال حقیقت هدف نهایی و غایی این فرایند است. موضوع فیلم مستند می تواند بسیار متفاوت باشد اما مستند ساز حق دخل و تصرف در رویدادها را ندارد و باید موضوع مستند را با نهایت صداقت و امانت داری منتقل نماید. فیلم مستند خوب فیلمی است که بیشترین حجم از واقعیت را در خود جای داده باشد و نزدیک ترین تجربه از برخورد با سوژه را روایت کند. برخی تئوری پردازان سینما «مواجههٔ خلاقانه با مسلَمات»، «نمایش زندگی همان‌طور که هست» و «گرفتن زندگی در حالت ناگهانی» را به عنوان تعریف سینمای مستند بیان داشته اند.

به صورت خلاصه، یک مستند خوب فیلمی است که موضوع مستند را با جذاب ترین روش و بیشترین امانت داری در روایت و در چهارچوب اهداف تعریف شده برای ساخت مستند نمایش دهد.

انواع فیلمهای مستند کدام هستند؟

فیلم های مستند از نظر سبک و نوع به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. از نظر سبک مستند سازی، می توان به این موارد اشاره کرد: سبک رومانتیک، سبک نیوزریل، سبک رئالیسم، سبک تبلیغ گرایی، فیلمهای تلفیقی و فیلم های مستند مدرن.

اگر بخواهیم در مورد انواع مختلف مستند صحبت کنیم، مستند مدلهای بسیار زیادی دارد که به برخی از مهمترین های آنها اشاره می کنیم:

  1. مستند گردشگری

  2. مستند صنعتی

  3. مستند اجتماعی

  4. مستند حیات وحش

  5. مستند آموزشی

  6. مستند خبری

  7. مستند علمی

  8. مستند تاریخی

  9. مستند ورزشی

  10. مستند سیاسی

مستند گردشگری چیست؟

همانگونه که از نام این نوع از مستندسازی پیداست، سوژه در این فیلم ها آثار و جاذبه های گردشگری و تاریخی هستند. یک مستند گردشگری معمولا با نگاهی به موضوع می نگرد که با سفر به آن جاذبه، نمی توانید به راحتی آن را به دست بیاورید. یعنی حقایق و موضوعاتی را بیان می کنند که معمولا از نظر دور می ماند و در سایر منابع نیز به این شیوه بیان نمی شوند. مستندهای گردشگری اغلب کشف و شهودی را در دل خود دارند که فقط باعث افزایش اطلاعات شما نشده، بلکه احساس آرامش و لذتی عمیق را نیر به شما هدیه می دهند. این فیلم ها می توانند بهترین راهنمای شما قبل از سفر به مقصدی خاص باشند و از شما یک گردشگر حرفه ای بسازند.

مستند گردشگری چیست؟

همانگونه که از نام این نوع از مستندسازی پیداست، سوژه در این فیلم ها آثار و جاذبه های گردشگری و تاریخی هستند. یک مستند گردشگری معمولا با نگاهی به موضوع می نگرد که با سفر به آن جاذبه، نمی توانید به راحتی آن را به دست بیاورید. یعنی حقایق و موضوعاتی را بیان می کنند که معمولا از نظر دور می ماند و در سایر منابع نیز به این شیوه بیان نمی شوند. مستندهای گردشگری اغلب کشف و شهودی را در دل خود دارند که فقط باعث افزایش اطلاعات شما نشده، بلکه احساس آرامش و لذتی عمیق را نیر به شما هدیه می دهند. این فیلم ها می توانند بهترین راهنمای شما قبل از سفر به مقصدی خاص باشند و از شما یک گردشگر حرفه ای بسازند

مستند صنعتی چیست؟

به فیلمی که قسمت های مختلف یک سازمان و فرایندهای آن (اعم از فرایندهای تولیدی و یا خدماتی) را نمایش می دهد، مستند صنعتی می گویند. در این نوع از فیلم های مستند، عموما به تاریخچه سازمان، معرفی مدیران و متخصصان سازمان، نمایش فرایندهای سازمان مانند تولید، بازاریابی، اداری و غیره، بیان مزیت های سازمان، تشریح چشم انداز و ارزش ها و شرح ماموریت سازمان و موارد مشابه دیگر می پردازند.

شما می توانید در ساخت فیلم صنعتی سازمانتان، اهداف تبلیغاتی نیز داشته باشید و در قسمت های مختلف آن، به صورت هنرمندانه پسام تبلیغاتی خود را به صورت واضح یا پنهان بیان دارید. از این جهت فیلم مستند صنعتی تا حدودی به فیلم مستند تبلیغاتی نزدیک می شود. شما با ساخت یک مستند صنعتی، یک تور مجازی با کیفیت و مطابق سلیقه خود را برای مخاطبانتان تهیه می کنید و می توانید بدون تحمل دردسرها بازدیدهای حضوری، بخش بزرگتری از جامعه هدفتان را با مجموعه خودتان و شیوه ای که می پسندید آشنا نمایید.

عوامل تولید یک مستند کدامند؟

برای ساخت یک مستند، بسته به بزرگی پروژه، از عوامل مختلفی استفاده می شود. به صورت خلاصه، این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • تهیه کننده و مجری طرح

  • نویسنده

  • کارگردان و دستیار کارگردان

  • فیلم برداران

  • صدا بردار

  • تدوینگر و صدا گذار